BlogsMarketingDe ijzersterke strategie van IKEA

maart 2, 2017by Siv van Hegelsom
https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2021/08/204392500_291165059415135_6840013314740536965_n.jpg

De ijzersterke strategie van IKEA

In het vorige blog hebben we uitgelegd hoe je een merkstrategie ontwikkelt. Het branding model canvas stond centraal. Hoewel IKEA haar strategie waarschijnlijk niet heeft opgezet door middel van ons branding model canvas, heeft ze al jaren een leidende rol in de markt. De winkel van de Zweedse balletjes, goedkope meubels en het speelparadijs voor kinderen weet haar strategie goed te formuleren. Hoe kan het toch dat ze de consument keer op keer weet te verleiden?

Die Zweedse gasten weten maar al te goed wie hun doelgroep is. Gezinnen, studenten en jonge stellen, allemaal gaan ze regelmatig naar hun geliefde winkel. En de kinderen, daar heeft IKEA ook iets op bedacht: Småland. Het speelparadijs waar kinderen de tijd van hun leven ervaren. Want de lange route die IKEA voor je heeft uitgestippeld is niet voor kinderen weggelegd. Het leidt tot veel getetter, waardoor ouders minder lang ronddwalen en dus minder kopen. De speelhoek is een briljante truc van IKEA. Ouders kunnen zonder schuldgevoel hun kinderen droppen voor een relaxed dagje meubels shoppen. Daarnaast maken ze kinderen al vanaf jongs af aan fan van het merk. Deze kinderen worden ook groot en hebben ook meubels nodig voor hun studentenkamer. En tada! De kans is groot dat ze dan naar de IKEA gaan, omdat ze daar positieve ervaringen opgedaan hebben.

De winkelroute

De kinderen zijn gedropt, nu kan het winkelen beginnen. IKEA, ook wel wereld van desoriëntatie of doolhof genoemd, weet consumenten te hersenspoelen met de route door de winkel. Er lijkt geen einde aan te komen! De consument wordt bewust in verwarring gebracht, waardoor ze sneller een onnodige aankoop doen. Vandaar dat je dus altijd meer meeneemt dan je eigenlijk nodig hebt. Voor degenen die de winkelroute van IKEA net zo fascinerend vinden als wij, hier is een interessante link. Is het je weleens opgevallen dat er geen enkel raam in de winkel te vinden is? Ook hier is een reden voor. Ze helpen je, net als de nep-klokken op de muur, om het tijdsbesef kwijt te raken. Daardoor loop je langer in de winkel rond dan gepland.

Is IKEA wel zo goedkoop?

Eindelijk. Je bent klaar met shoppen. Met een halve inboedel in je karretje is het tijd om af te rekenen. IKEA schreeuwt van de daken dat ze goedkoop zijn, maar toch verlaten 9 van de 10 keer het pand met een niet geplande, torenhoge rekening. Want de vele relatief kleine bedragen tikken toch wel flink aan. We denken een goede deal te hebben gemaakt, terwijl we uiteindelijk honderden euro’s hebben uitgegeven. Beetje gek vind je niet?

Nadat je eindelijk het doolhof hebt doorlopen komt de geur van Zweedse ballen je tegemoet. Net wanneer je denkt genoeg te hebben uitgegeven, heb je weer te maken met een dikke marketing strategie. Een hotdog voor 0,50 cent? Dat kan je toch niet laten liggen? Ontbijt voor 1 euro? Het lijkt wel alsof het eten hier gratis wordt weggegeven. Het resultaat: veel mensen besluiten een hapje te eten onder het motto “Nu we er toch zijn.” De afsluitende ervaring is wat je hersenen uiteindelijk onthouden. Een volgende bezoek aan de IKEA zit er dus dik in.

Het volgende bezoek

Wedden dat jij tijdens het volgende IKEA- bezoek heel anders door de winkel loopt? Je kunt er veel van vinden, maar eigenlijk is het briljant. Een sterke strategie, dat is het zeker. En dat het werkt is wel duidelijk. Tijdens het volgende bezoek aan IKEA loop jij met net zoveel onzin naar buiten. Ook al weet je nu hoe IKEA het spelletje speelt. Blijft lastig hè, om je niet te laten verleiden door al die trucjes?

King of Concepts = BAAS.

King of Concepts gaat over in BAAS. - Branding as a service.

Nieuw merk, zelfde diensten = duidelijker verhaal.

Klik op de afbeelding om naar de nieuwe website te gaan.

Branding as a service