MarketingWebdesignHoe krijg ik meer relevante bezoekers op mijn website?

maart 8, 2022by Siv van Hegelsom
https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2022/03/Hoe-krijg-ik-meer-bezoekers-op-mijn-website-e1646842540802.webp

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website? Deze vraag krijg ik vaak van klanten die meer willen bereiken met hun website. Met meer dan tien jaar ervaring als concept developer weet ik inmiddels: Meer relevante bezoekers leiden tot meer klanten.

Twee manieren voor meer relevante bezoekers op je website

Meer bezoekers op je website krijgen  kan in principe op heel veel manieren. Je kunt natuurljk de halve wereld afbellen met de vraag of ze alsjeblieft je website willen bezoeken. Maar, dan weet je natuurlijk nog niet of ze relevant zijn en iets willen kopen.

Een relevante bezoeker zie ik als iemand die je website bezoekt om:

  • Mogelijk klant te worden
  • Een product te kopen
  • Een afspraak in te plannen
  • Informatie wil over een dienst of product
  • Zich oriënteert om iets zelf te doen

Als je meer relevante bezoekers op je website wilt zijn de volgende twee het meest toegankelijk:

  1. Zoekmachine optimalisatie
  2. Zoekmachine adverteren

In dit artikel leg ik uit hoe je je website kunt optimaliseren voor zoekmachines om meer relevante bezoekers op je website te krijgen.

Meer bezoekers op je website, waar begin je?

Voordat je na gaat denken over hoe je meer bezoekers op je website wilt krijgen, moet je je afvragen wat die mensen daar komen doen. Als ze op de website komen, kunnen ze dan ‘direct’ klant worden? Kunnen ze iets kopen? Of een afspraak inplannen om kennis te maken? Of is het interessant om ze te laten converteren in een e-maildatabase, zodat je ze kan binden en beïnvloeden op de lange termijn om uiteindelijk toch klant te worden? Dit laatste noemen we e-mailmarketing, een belangrijk onderdeel binnen online marketing.

Denk dus altijd aan de volgende conversiemogelijkheden:

  • E-commerce: Klant worden / iets kopen
  • Leadgeneratie: Afspraak inplannen
  • Database: E-mail achter laten
  • Leadformulier: Contact opnemen

1. Zoekmachine optimalisatie voor meer bezoekers op je website

Zoekmachine optimalisatie is het onderdeel binnen marketing dat er voor zorgt dat je beter gevonden wordt. Als het jouw doel is om meer mensen naar je website te krijgen door te investeren in zoekmachine optimalisatie kan je dit op meerdere manieren aanpakken.

1.1 Sitespeed optimization – optimaliseer je website op snelheid

Door je site te verbeteren voor google in termen van snelheid, leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid – zorg je ervoor dat Google je eerder gaat tonen als relevante pagina. Google wil namelijk dat je zo blij als mogelijk bent op het moment dat ze je hebben doorverwezen naar een website. De randvoorwaarden zijn daarin dus het allerbelangrijkst.

Handige tools:

Zoals je ziet kan je de snelheid van je website optimaliseren aan de hand van allerlei tools. Zelf gebruik ik Screpy – een tool die de websites van mijn klanten automatisch blijft scrapen om de techniek te blijven controleren. Dit scheelt me tijd, en door de automatische rapportages blijf ik op de hoogte van de status van de websites.

Verderop in dit artikel ga ik iets dieper in op de technische mogelijkheden om je site beter vindbaar te maken op basis van techniek.

1.2 Engagement – verhoogde betrokkenheid op je website

Stel je voor, je potentiële klanten vinden je op een willekeurige zoekterm, hoe lang blijven ze op de website? Ben je dus daadwerkelijk het ‘antwoord’ op de vraag die een bezoeker heeft gesteld of niet? Dit meet Google aan de hand van de zogenaamde bounce rate. Dus, hoe lang blijven de bezoekers op je website – en klikken ze ook door naar andere pagina’s omdat ze je interessant genoeg vinden? Dit heeft dus alles te maken met de kwaliteit van de content die je neerzet.

Bruikbare tips:

  • Zorg dat je content aansluit bij je merkbeleving
  • Maak gebruik van lijstjes zoals deze
  • Plaats uitlegvideo’s waardoor mensen langer op je pagina of website blijven.
  • Schrijf relevante content die ook echt antwoord geeft op de vraag
  • Zorgt dat je tekst goed leesbaar is

Heb je hulp nodig bij een van de bovenstaande elementen? Vraag me gerust om advies, ik help je graag.

1.3 Keyword analyse – maak een plan voor zoekwoorden

Stel je wilt in zoekmachines gevonden worden op de term ‘haar vlechten’. Hoe zorg je ervoor dat je gevonden gaat worden op die termen? Denk na over de zoektocht die een potentiële klant doormaakt om er voor te zorgen dat je een antwoord geeft op de vraag die ze willen stellen. Dit doe je aan de hand van een keyword analyse.

Search console

Begin altijd met het verkennen van de zoektermen waar je nu al op gevonden wordt. Dit kan je doen aan de hand van je Search Console. Vanuit hier kan je kijken hoe je die posities kunt verbeteren.

Overzicht in Google Spreadsheets

Goede voorbereiding is het halve werk. Het is erg belangrijk om jezelf af te vragen of het de bedoeling is dat je op die bepaalde zoektermen in Search Console gevonden wordt. Staan bepaalde zoektermen er nog niet tussen? Werk deze dan uit in een overzicht in bijvoorbeeld Google Spreadsheets, voor je aan de slag gaat met het schrijven van relevante content. Dit zorgt ervoor dat je je content efficiënter kunt schrijven, en dus niet in het wilde weg aan het typen bent.

Linkstructuur

Verwijs op basis van het overzicht dat je gemaakt hebt in je artikelen weer naar andere artikelen. Zo wordt de linkstructuur van deze artikelen duidelijker. Niet alleen voor de bezoekers van je website, maar ook voor de zoekmachines.

Onderzoek je concurrenten

Een keyword analyse kan je uitvoeren op basis van eigen inzicht, maar je kunt ook onderzoeken waar je concurrentie zich op focust. Dit kan bijvoorbeeld met een tool als Semrush. Dit noemen we benchmarking. Een dergelijke aanpak maakt het jezelf vaak makkelijker om te weten waarom je ‘voorbeeld’ of een grote concurrent beter presteert dan jij.

1.4 Content Creatie – Zoekmachine geoptimaliseerde teksten

Hele mond vol, maar waar het om draait is ervoor zorgen dat je content schrijft die ‘er om vraagt’ gevonden te worden. Schrijf dus relevante content op basis van de vragen die je potentiële klanten hebben. Doe dit aan de hand van een keyword analyse, om er voor te zorgen dat je relevante tekst krijgt.

Binnen het schrijven van SEO content zijn meerdere dingen van belang, maar ik zal even voor je op een rijtje zetten waar je aan moet denken.

Bruikbare tips:

  • Teksthiërarchie: Zorg ervoor dat de tekst een duidelijke structuur heeft in termen van h1, h2, h3 opbouw. Dit noemen we teksthiërarchie.
  • Innerlinks: Zorg ervoor dat je in je teksten doorverwijst naar andere onderdelen van je website. Dit noemen we innerlinks. (tip: bepaal de innerlinks van tevoren, op basis van je keywordanalyse)
  • Leesbaarheid: Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar is, en er ook relevante afbeeldingen staan die de tekst ondersteunen.
  • Alt-teksten: Voeg altijd een alt-tekst toe bij het publiceren van je artikel. Dit helpt de zoekmachine beter te begrijpen wat er op de afbeelding staat.
  • Conversie: Last but not least, zorg ervoor dat de tekst dusdanig is geschreven dat dit uiteindelijk leidt tot een interesse of conversie van de bezoeker. Geef hem dus ook de kans te converteren.
  • Soft-selling: Wanneer je een conversie wilt bereiken, maak dan een duidelijke keuze tussen hard- of soft-selling. Probeer je direct een product of dienst te verkopen, of wil je oprecht mensen helpen? Maak keuzes en wees consistent.

Vraag je je af waarom je zou moeten investeren in online marketing? Ik schreef hier eerder een blog over voor Online Booster, een online marketing bureau. Lees hier het artikel: Waarom investeren in online marketing?

1.5 Technische verbeteringen – Zoekmachine geoptimaliseerde websites

Technische verbeteringen voor het optimaliseren van je vindbaarheid worden vaak vergeten. Los van alle content gerelateerde optimalisaties die je kunt toepassen, is het namelijk ook belangrijk dat de techniek van je website goed op orde is. Veel mensen denken dat het alleen om de inhoud of tekst van de website gaat, maar techniek is vaak (onterecht) het onderschoven kindje.

Belangrijkste technische elementen bij zoekmachine optimalisatie:

  • Toegankelijkheid: Is de tekst goed leesbaar op zowel mobiel als web? Als links of buttons te dicht op elkaar staan kan je als gebruiker van de website problemen ervaren. Google bezoekt je website met bots om te zien of je website goed te gebruiken is. Als er veel issues zijn zullen ze je website lager indexeren dan een minder relevante website die geen problemen oplevert bij je gebruikers.
  • Sitemap: Maak het Google zo makkelijk mogelijk. Geef aan de hand van een sitemap aan welke pagina’s wel en niet geïndexeerd moeten worden. Via de Yoast SEO plugin voor WordPress, welke overigens in het dorpje Wijchen ontwikkeld wordt, wordt er automatisch een sitemap gegenereerd. Je kunt ook zelf een sitemap genereren via bijv. XML Sitemap Generator.
  • Search Console + Analytics: Als je vervolgens een sitemap gegenereerd hebt, is het belangrijk dat je je sitemap ook aanbiedt bij Google. Binnen Google Analytics kan je een koppeling maken met Search Console. Zorg ervoor dat je dit doet.

Handige server tips voor zoekmachine optimalisatie:

  • Server snelheid: Moet je lang wachten voordat je website geladen is? Ofwel, is je website traag op basis van je server? Zorg ervoor dat je beschikt over de juiste hosting. Snelle hosting draagt bij aan een betere vindbaarheid, aangezien de eerste interactie sneller plaatsvindt. Dit draagt bij aan een verbeterde gebruiksvriendelijkheid.
  • Caching: Is je hosting op orde? Zorg er dan voor dat je je caching op orde krijgt. Hierbij serveert je server een ‘vooraf geladen’ website, in plaats van dat hij alles voor een eerste keer moet laden. Vraag bij je hostingprovider na welke caching-plugin je hier het beste voor kunt gebruiken. Ik maak gebruik van een server die gepaard gaat met LiteSpeed Cache. Daarnaast kan ik ook de redis caching inschakelen, die ervoor zorgt dat de websites van m’n klanten nog sneller laden.

Handige afbeelding instellingen voor zoekmachine optimalisatie:

  • Afbeeldingen optimaliseren: Je ziet vaak dat klanten die weinig kennis hebben van het onderhouden van hun websites, grote afbeeldingen uploaden. Dit vertraagt de boel enorm, en dit is niet optimaal voor je vindbaarheid. Zorg ervoor dat je de afbeeldingen voordat je ze uploadt al geoptimaliseerd hebt.
  • Image Crawler: Soms is dit niet even goed haalbaar, zeker niet als klanten zelf ook afbeeldingen op de website zetten. Zorg er daarom voor dat je een crawler installeert die er voor zorgt dat je afbeeldingen automatisch omgezet worden naar een sneller en kleiner bestandstype zoals “.webp”. Let er op dat de crawler meta-content laat behouden, anders verlies je je alt-texts.

2. Zoekmachine adverteren voor meer bezoekers op je website

Om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden kan je ook adverteren in Google of andere zoekmachines. Ik richt me voor jouw gemak even alleen op Google.

2.1 Adwords inrichten

Maak een adwords account aan, en zorg ervoor dat je de basisinstellingen (zoals bijv. je betaling) goed hebt ingericht. Het laatste wat je wilt is dat je een campagne hebt die goed draait, maar ineens wordt stopgezet omdat je geen betaling hebt gedaan.

2.2 Advertenties aanmaken

Maak advertenties aan die voldoen aan alle eisen van Google. In AdWords wordt je geholpen doordat ze een kwaliteitsscore aan je advertentie meegeven. Vul alles zoveel als het kan in, met als doel dat je Advertentiekwaliteit op ‘uitstekend’ komt te staan. Belangrijke elementen om te onthouden:

  • Laat titels overeenkomen met de zoekwoorden
  • Zorg voor voldoende afwisseling tussen de titels
  • Schrijf converterende en prikkelende tekst
  • Richt ook de (highlight) extensies in

2.3 Adverteren

Als je je campagne hebt ingericht in combinatie met je teksten, ga dan aan de slag met het inrichten van je daadwerkelijke campagne. Bepaal goed hoeveel je wilt betalen voor een cost per click. Ik heb zelf een keer de fout gemaakt om 11 euro per klik te betalen voor ‘kerstborrel’, of als kerstboom groothandel ook gevonden te willen worden op ‘kerstboom’. Een consument wil natuurlijk maar 1 kerstboom, en niet een hele pallet. Hier had ik zeker 1500 euro kunnen besparen. Maar goed, achteraf is altijd mooi wonen.

Aan de slag met meer bezoekers op je website

Wil je aan de slag met meer relevante bezoekers op je website? Of heb je vragen naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan vooral contact op.

Benieuwd naar mijn tarieven? Ga dan naar de pagina tarieven.

Meer lezen over concept development?

Meer informatie over mijn werk als concept developer, of andere artikelen lezen? Ga dan naar mijn blogpagina.

Heb je een andere vraag over marketing of branding waar ik mogelijk een artikel over kan schrijven?

Stuur me dan ook een mail, zo helpen we elkaar groeien!

Ben je geholpen met dit artikel en wil je iets terug doen?

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met dit artikel over naamsbekendheid. Wil je graag iets terug doen, maar weet je niet wat?

Je helpt me enorm om mijn artikelen zo veel mogelijk online te delen of op je eigen website te plaatsen.

Groet,

Siv van Hegelsom
T: 06-54912741
M: siv@kingofconcepts.nl

Concept Developer - Siv van Hegelsom