BlogsMarketingHoe werkt het algoritme van Facebook?

april 4, 2017by Siv van Hegelsom
https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2017/04/algoritme.jpg

Hoe werkt het algoritme van Facebook?

Niemand weet hoe het precies in elkaar steekt. Het is geheimzinnig, maar een uniek systeem. Ik heb het over het algoritme van Facebook. Het is een formule wat bepaalt wat de gebruiker wel en niet te zien krijgt. Als bedrijf wil je daar natuurlijk maar al te graag invloed op hebben. Waarom? Je wil natuurlijk zichtbaar blijven voor je doelgroep. Het algoritme van Facebook wordt vaak geüpdatet. Telkens is er weer iets nieuws, daarom in deze blog de nieuwste updates. En geven we tips hoe je het algoritme de baas kan blijven.

De samenstelling van een tijdlijn is niet zomaar bij elkaar geraapt. Daar is het algoritme verantwoordelijk voor. Gebruikers krijgen alleen te zien wat voor hen relevant is. Daarom is geen enkele tijdlijn hetzelfde. Na Facebook’s nieuwste update wordt een tijdlijn gebaseerd op basis van updates van vrienden en familie, informatieve posts en entertainment. Wanneer je bijvoorbeeld meer berichten van je vrienden liket, zullen deze eerder op jouw tijdlijn verschijnen. Jouw tijdlijn wordt dus samengesteld door wat jij op Facebook doet.

Het algoritme reageert op de volgende acties van gebruikers:

  • Liken, delen of reageren op berichten
  • Optie als eerste weergeven inschakelen bij personen en/of pagina’s
  • Advertenties als nuttig markeren of advertenties verbergen
  • Het ontvolgen van personen en pagina’s
  • Berichten rapporteren of verbergen

Facebook houdt ons dus goed in de gaten. Ze houden ook bij hoe lang jij naar een video kijkt en hoe lang je weg bent nadat je op een externe link hebt geklikt. Hoe langer jij wegblijft hoe relevanter Facebook het voor jou vindt. Eigenlijk willen ze, net als Google, de bezoeker van zo relevant mogelijke content voorzien.

Bedrijven op Facebook

Maar hoe zit dat nou met business pages? Facebook moedigt bedrijven al langer aan om content te maken die relevant is voor hun volgers. Dat weten we onderhand wel. Heb jij al veel interactie met je volgers? Dan zullen de nieuwe updates niet zoveel effect op jouw hebben. Heb je nog weinig interactie, dan wordt het wat lastiger om op de tijdlijn van je volgers te komen.

Het algoritme de baas blijven is niet makkelijk. Facebook houdt haar algoritme goed verborgen. Toch hebben we drie tips om als bedrijf zoveel mogelijk zichtbaar te blijven.

1: Adverteren op Facebook

Soms is het verstandig om jouw bericht te promoten. Zo weet je zeker dat het bij de juiste doelgroep terechtkomt en heb je een grotere kans op zichtbaarheid. Helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit. Want ook geadverteerde berichten zijn onderdeel van het algoritme van Facebook. Al heb je 1000 volgers, zonder adverteren bereik je ze niet alle 1000. Oneerlijk he?

2: Focus op succesvolle content

Sommige soorten content krijgen nou eenmaal meer aandacht dan anderen. Op zich best logisch toch? Jij ziet toch ook liever een video dan een stuk tekst? Zo ziet Facebook het ook. Daarom leveren berichten met vragen, afbeeldingen, video’s, linkjes, kortingen meer interactie op bij een bericht. Wat uiteindelijk kan leiden tot een groter bereik en dus meer zichtbaarheid.

3: Timing

Wil je zichtbaar zijn en een hoge mate van interactie op je berichten? Let op je timing! Je doelgroep bevindt zich niet de hele dag op Facebook. Het is nog altijd een gok wanneer je moet posten. De mate van interactie is van veel verschillende factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de mate van competitie. Wanneer er op hetzelfde tijdstip andere berichten worden geplaatst en deze door een gebruiker worden geliket, zal jouw bericht minder kans hebben om op zijn tijdlijn weergegeven te worden. Hoe meer concurrentie, hoe minder kans je content worden getoond. Het is logisch om een bericht te publiceren wanneer de meeste mensen op Facebook zitten. Maar is dat echt zo? Je zou denken dat de competitie dan groter is, omdat iedereen dat doet.

Veel geheimen over het algoritme zullen nog altijd onbekend blijven. Het is daarom belangrijk om te testen wat voor jouw bedrijf werkt. Heb jij de beste tijd om te posten al ontdekt? Goed zo, houd je daar ook aan vast. Voor elk bedrijf is dit anders, zelfs als je dezelfde doelgroep hebt! Het is belangrijk om te weten dat het algoritme van Facebook continu wordt veranderd. Hier zal je als organisatie in mee moeten. We houden je hier graag van op de hoogte!

King of Concepts = BAAS.

King of Concepts gaat over in BAAS. - Branding as a service.

Nieuw merk, zelfde diensten = duidelijker verhaal.

Klik op de afbeelding om naar de nieuwe website te gaan.

Branding as a service