BlogsGrafisch vormgevenMarketingVormen van logo’s: de psychologie en betekenis

https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2021/08/117993199_330810541438712_5763096927733668584_n.jpg

Vormen van logo's: de psychologie en betekenis achter vomgeving

Als designer ben je vanzelfsprekend erg veel bezig met beeld. Stilstaand, bewegend; het maakt niet uit. Je bent altijd op zoek naar de juiste manier om een verhaal te vertellen. De mix van vormen, kleuren, effecten, verlopen en (soms) tekst moet een duidelijk beeld vormen. Dit allemaal om de boodschap goed over te brengen op de doelgroep.

Hoe die mengelmoes bij elkaar komt, is voor iedere designer weer anders. Om het proces een beetje begrijpelijk te maken willen we uitleggen hoe wij van opdracht tot eindproduct komen. Helaas zijn alle individuele onderdelen iets te complex om in één blogpost toe te kunnen lichten. Daarom hebben we het voor je opgedeeld. Laten we beginnen met de meest fundamentele onderdelen van alle ontwerpen en creatieve uitingen.

Vormen

Een goed ontwerp bevat de perfecte mix van vormen, kleuren, effecten en verlopen. Maar de vorm van de elementen of van het gehele ontwerp heeft de belangrijkste functie. Alle andere elementen van een ontwerp zijn de invulling van een vorm. Vormen hebben ook een emotionele lading. Niet zozeer dat je ervan moet huilen als je een rondje ziet, maar op een genuanceerde manier. Ons onderbewustzijn reageert bijvoorbeeld anders op een cirkel dan op een vierkant. Een logo die een bepaalde emotie met zich meebrengt, heeft effect op de manier waarop (potentiële) klanten een bepaald merk zien. Alle mogelijke variaties op vormen hebben associaties die je kunt gebruiken of juist ontwijken.

De vormen van bekende logo’s van bijvoorbeeld Starbucks, Nike en het WNF zijn niet per toeval gekozen. Psychologische effecten spelen hierin een grote rol. Een vorm moet bij de identiteit van je organisatie passen. Een ontwerper gebruikt verschillende vormen om zo de kwaliteiten van een organisatie te uiten. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Nike. De combinatie van bochten en een scherpe punt aan het eind wekken een suggestie van beweging. In de volgende paragraaf leg ik met voorbeelden uit welke emoties en gevoelens gekoppeld zijn aan bepaalde vormen. Veel van deze associaties zijn erg obvious of cheesy en zullen je misschien niet verbazen. De grap is dat het vaak wel werkt. Altijd goed om in het achterhoofd te houden dus.

https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2018/05/mastercard-logo.png

De cirkel

De cirkel staat voor positiviteit, gemeenschap en liefde. Wanneer je alleen een cirkel laat zien dan heeft het niet zoveel waarde. Een rondje dat in z’n eentje rondhangt is niet het toonbeeld van gezelligheid. Maar als je er twee samenvoegt, zoals bij het logo van Mastercard, dan zie je het opeens. De elementen saamhorigheid, relaties en positieve vibes komen je tegemoet.

Rondingen

Ronde vormen zijn eigenlijk het verlengde van de cirkel. Daarom lijken de eigenschappen ook op elkaar. Rondingen staan voor laagdrempeligheid, flexibiliteit en plezier. Kijk maar naar het logo van Skype. De boodschap van dit logo is duidelijk toch?

https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2018/05/logo_skype.png
https://kingofconcepts.nl/wp-content/uploads/2018/05/logo_olympischespelen.png

Ringen

De ring, al sinds jaar en dag symbool voor het partnerschap en alle dingen die daarbij horen. Meerdere associaties zijn stabiliteit, uithoudingsvermogen, kracht, resolutie en macht. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn de Olympische Spelen. De symboliek en de associaties spatten van het logo af. Met de meerdere ringen staat het logo voor samenwerking en verbondenheid.

Geen paniek. Er zijn natuurlijk nog veel meer vormen. We hebben ervoor gekozen om deze (voorheen lange) blog op te splitsen in twee delen. Het vervolg op deze blog kun je over twee weken lezen. Zo zie je maar weer dat graphic design niet zomaar is uit te leggen in één blog. De volgende 3 vormen leggen we in het volgende blog uit. Dus stay tuned!

To be continued..